Ahad, 21 April 2013

BN jamin tunai janji transformasi FELDA

Pekan: Kerajaan Barisan Nasional (BN) memberi jaminan akan menunaikan janji transformasi di gugusan FELDA dalam tempoh lima tahun akan datang itu terus mendapat mandat pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13). 

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata ia termasuk dalam inti pati transformasi FELDA untuk tempoh 50 tahun akan datang, bermula sejak sambutan ulang tahun ke-50 pada 2006. 
“Kita dapat saksikan satu demi satu perubahan diterjemah di gugusan dan rancangan FELDA hingga ke hari ini dengan landskap baru. 


Transformasi lebih besar 

“Kita akan lakukan transformasi lebih besar. Beri lima tahun lagi dan akan lebih banyak kejayaan kita lakukan,” katanya ketika merasmikan Kompleks Industri dan Rekreasi FELDA (KIRF) di Chini 2 di sini, semalam. 

Sebagai satu daripada Projek Janji Ditepati BN, kompleks yang dibangunkan itu menjadi pemacu utama rantaian nilai industri komersial FELDA yang mengandungi lima komponen perniagaan, iaitu pusat tenun, makanan, industri ringan, gelanggang sukan dan kafeteria. 

Turut hadir isteri beliau, Datin Seri Rosmah Mansor; Pengurus Besar FELDA, Datuk Faizoull Ahmad dan calon BN Dewan Undangan Negeri Chini, Datuk Abu Bakar Harun. 
Najib berkata, selain pembangunan, FELDA akan terus menghantar anak peneroka ke luar negara dan terkini 130 lagi penuntut Universiti Limkokwing akan ke London, selain pemain bola sepak FELDA United yang akan berlatih di Cardiff City selama sebulan. 

Selain itu, BN yakin dapat meningkatkan taraf hidup penduduk Kelantan jika pengurusan Ladang Rakyat di negeri pembangkang itu diserahkan kepada FELDA. 

BN ubah nasib rakyat Beliau berkata, hanya BN mampu mengubah nasib rakyat seperti dilakukan kepada peneroka gugusan FELDA. 

“Lihat saja Ladang Rakyat di Kelantan, haru-biru jadinya. 

Ada yang tanya jika ladang berkenaan boleh diserahkan kepada FELDA dan saya kata boleh tapi serah Kelantan kepada BN dulu,” katanya. 

Perdana Menteri berkata, bukan semua kerajaan sama seperti di Afrika yang cuba merangka pengurusan seperti FELDA tetapi gagal. 

Setiap kali cuba nak buat macam FELDA mereka (Afrika) gagal, semuanya kerana kepemimpinan tidak seperti Kerajaan BN dan pengurusan FELDA,” katanya.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/BNjamintunaijanjitransformasiFELDA/Article

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...